Beethoven 9
Projectregie campagne: Negende van Beethoven
7 mei 1824. Beethoven zet Wenen op zijn kop. Zijn negende symfonie wordt uitgevoerd. Zelf voelt hij alleen de resonantie van de enorme orkest- en koorbezetting die vol vuur zijn meesterwerk in vier delen uitvoert – hij is dan al stokdoof. Het koor schalmt: ‘Alle mensen worden broeders’. Beethoven kiest voor een koor – een radicale vernieuwing voor een symfonie – en laat hun een boodschap zingen die nog altijd actueel en urgent is. Verbroeder, werk samen en kom vooruit. 250 jaar na de geboorte van de muzikale gigant zou het Vlaamse CascoPhil op vrijdag 8 mei ‘de Negende’ uitvoeren in de Doelen. Maar dat liep – door de coronacrisis – anders.
In opdracht van Broadview Holding werkte ik samen met The Young Strategy en Studio Beige een campagne uit voor dit concert. Veertien Rotterdammers die alle geloven in de boodschap van verbroedering deden mee. Doelstelling was om de 2.000 stoelen van de Doelen te vullen met een diverser publiek dan normaal. Toen de kaartverkoop stokte, bleek ruim 50% nieuw publiek, en de gemiddelde kaartkoper veel jonger.
Werkzaamheden
- Projectregie campagne voor de 9e symfonie
- Campagneplanning en media-inkoop
- Coördinatie tussen betrokken partijen: de Doelen, orkest, bureaus en opdrachtgever

foto: Menno Bouma

Sociaal ondernemer Lorenzo Elstak tijdens de campagne-shoot